The god, the bad and the ugely (cassliv)

The god, the bad and the ugely

Okay, nå er jeg vel hjemme fra turen. Jeg kom meg igjennom det i ett stykke, men alt gikk ikke som planlagt. Jeg ble nødt til å ta to taxier for å komme meg bort til bussen jeg skulle ta til Manuel Antonio. Jeg skulle egentlig ta den andre med Anja, men den første taxien fant ikke fram så rak jeg ikke å treffe henne. Jeg tok opp mobilen for å ringe henne, siden jeg ikke husket navnet på busstasjonen. Men hun hadde gitt beskjed til en avisselger som hjalp meg. Han forklarte også taxi nummer to hvordan man kom seg dit. Når jeg satt meg inn i taxi nummer 2 så la jeg ned mobilen i vesken. Men rett etter jeg gikk ut og taxien hadde kjørt fant jeg ut at den var den borte. Taxi person nummer to har på magisk vis klart å få tak i mobilen min og noen andre verdisaker ut av vesken min. Vesken min som sto på gulvet foran meg i taxien, så det er et under at han fikk tak i det uten at jeg så det. Jeg hadde panikk på bussen helle veien nedover. Anja klarte å ro meg litt ned. Men det hjalp ikke så veldig. På hotellet så fikk vi resepsjonisten til å kontakte taxi sentralen og jeg ringte selv skolen for å spørre om de kunne hjelpe. Men ingen ting hjalp. Det eneste som beroliget meg litt var at resepsjonisten sa at om jeg hadde en god forsikring så ville jeg få den igjen på forsikringen. Nå krysser jeg fingrende for at jeg har det. Må bare huske på i løpe av uken anmelde tyveriet til politiet.

Men om vi ser bort fra starten så var den lille ferieturen strålende. Vi startet den første dagen med å bare ligge på stranden. Det var deilig å komme til kysten. Siden inne ved San Jose så føles det ikke som om man er i Latin-Amerika på temperaturen. Men det gjorde det helt klart i Manuel Antonio. Vi delte oss opp i to grupper, som byttet på å bade eller sitte å passe på tingene. Når Anja og jeg badet kom vi i snakk med noen surfeinstruktører. De hadde veldig lyst til å gi oss timer. Men vi takket nei, siden vi ikke hadde lang nok tid i vannet før vi måtte bytte. Etter at vi var ferdig med å bade så gikk to av jentene tilbake til hostelet mens jeg og Anja ble liggende på stranden. Når vi ble lei av å ikke gjøre noe så gikk vi rundt i de små strand butikkene for å se etter gaver til familie og venner. Men jeg fant ikke noe jeg ville gi. Anja fant en fin sommerkjole. Vi gikk også litt fram og tilbake på stranden for å se oss om. Vi fant en liten bukt der de var grunnere. Jeg spøkte med at det var krokodiller der. Men jeg var litt skvettet siden jeg trodde jeg så en gang. Etter vi var ferdig med å vasse i vannkanten så dro vi opp for å spisse på en restaurant som hadde strålende utsikt. Vi satt å spiste mens vi så at solen gå ned. Når vi var ferdig der så dro vi videre til en utested som hadde karaoke kvel. De var interessant. Men litt merkelig. Det var veldig gøy å høre på de fleste. Men var ikke så stor fane av noen jenter som var ekstremt fulle som absolutt skulle være med på vær sang og skulle ha all oppmerksomheten. Men med unntak var det veldig gøy. Jeg fant også ut at Anja har en nydelig stemme.

Dag nummer to så dro vi til nasjonal parken i Manuel Antonio. Vi hadde bestilt gaid som skulle visse oss rund. Vi så noen innsekter og frosker. Men ikke noe jeg syntes var veldig spanede i starten. Men når vi kom lenger inn i parken så så vi dovendyr og aper også. Dovendyret hang ganske langt unna oss så vi så den ikke så tydelig. Men Gaiden hadde med kikkert som gjorde at vi så den bedre. Det var også dovendyr på hotellet når jeg bodde i Colombia. Så jeg har praktisk talt vært fem cm unna en før (Det er den det er bilde av over). Helt på slutten av gaidturen så kom vi til en strand der det kun var noen få som badet. Mens vi sto der og så etter noen dyr så dukket det en krokodille opp i strandkanten. Denne stranden ligger rett ved der vi badet dagen før. Så hvor nervøs jeg hadde vært dagen før var ikke ubegrunnet lenger. De satt rett etter vi hadde sett krokodillen opp et skilt om at den var der og fikk ale opp av vannet. De var ikke en liten krokodille heller. Den så ganske stor ut. Men den lignet også veldig på en pinne fra hvor vi sto. Men fikk også sett den igjennom kikkerten. Vi sa hede til gaiden på stranden. Vi gikk deretter en tur på en av turstiene på egenhånd. Der så vaskebjørner og et dyr jeg ikke vet hva heter. Når vi var ferdig med turen så gikk vi ned på en annen strand, uten krokodiller. Etter vi hadde vært der ca. Fem minutter så kom det en flok med aper. De kom veldig nærme. Jeg tror det var syv stykker til sammen. Fleste parten av apene slo seg til i trærne på stranden. Men to av dem gikk til en bro som også var rett ved stranden. Jeg var på et tidspunkt rett foran den ene. Jeg kunne ha tatt på den om jeg hadde ønsker. Men jeg ville ikke skremme dem vek. Så jeg lot være. Etter det så vi bare fotball finalen før vi dro hjem. Ble litt skuffet over resultatet. Men det var ingen av lagene i finalen jeg hadde holdt velig med så det betyde ikke så mye for meg.

Skrev omtrent helle innlegget på søndag. Men orket ikke å gjøre det ferdig før i dag. Det har ikke kjed så mye i mellomtiden. Har vært en tur innom politistasjonen i dag. Men må nesten løpe nå, skal møte noen venner fra skolen på en Jas Bar.